بسم الله الرحمن الرحیم


به « اسم » الله ای که رحمن است و رحیم.

با « اسم»، « الله » تجلی یافت.

با « اسم »، « الله » مظهریت یافت، تعین یافت. ظهور کرد.

و در ابتدا، با رحمانیت و رحیمیت.

بطور کل، و جامع، هم رحمت رحمانی، هم رحمت رحیمی.

رحمت رحمانی، وجه جمال است و رحمت رحیمی وجه جلال.

رحمت رحمانی، رحمت عام است و رحمت رحیمی، رحمت خاص.

رحمت عام، مشمول تمامی مخلوقات و موجودات عالم می شود و رحمت خاص، فقط مختص خواص است.

نکته اول:

در اکثر آیات کریمه ی قرآن، « رحمن » در کنار « رحیم » آمده.

نکته ی دوم:

اسم « الرحیم » در آیات کریمه ی قرآن فقط با چند اسم خاص، زوج شده است:

« ألتّوّابُ الرّحیم »، 6 بار

« ألغفورُ الرّحیم »، هفت بار

« ألعزیزُ الرّحیم »، یازده بار

« ألبرُّ الرّحیم »، یک بار

« ألرّحیم الغفور »، یک بار

حق تعالی، رحمتش بر تمامی صفات دیگر سبقت دارد:

{ یا مَن سبقت رحمته غضَبَهُ }

{ یا من وَسِعَت رحمته کلَّ شیء }

نکته:

دو اسم رحمن و رحیم، از « رحم » مشتق شده اند.

« رحم » مقرّی امن برای حفظ و جذب رحمت است.

« رحم » جایگاهی عظیم و لطیف برای نشر رحمت است.

« رحم » مأمنی امن و رصین برای نشر وجه جمال است.

در ادعیه:

{ ألسلام علی أبی الأئمّة و خلیل النّبوّة و المخصوص بالأخوّة، ألسّلام علی یعسوب الدّین و الإیمان، و کلمة الرّحمن. } 

(زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام)

*******************************

(بخش اول تفسیرکاشف النور )

(بخش دوم تفسیرکاشف النور )

( بخش سوم تفسیر کاشف النور  )


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سم مورچه Hochzeitskleider Online لبخند ماه آسمان جدید من :) فروشگاه 9 سیمرغ پلاس ali_hk7 Anwinux - انوینوکس